responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 361

إسم الكتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 568)


تصرف كنند تصرف آنها اشكال ندارد .
< / السؤال = 9016 > < السؤال = 8999 > ( مسأله 2102 ) معامله چيزى كه وقف شده باطل است ، ولى اگر به طورى خراب شود يا در معرض خرابى باشد كه نتوانند استفاده‌اى را كه مال براى آن وقف شده از آن ببرند مثلا حصير مسجد بطورى پاره شود كه نتواند روى آن نماز بخوانند ، فروش آن اشكال ندارد ، و در صورتى كه ممكن باشد ، بايد پول آن را در همان مسجد به مصرفى برسانند كه به مقصود وقف كننده نزديكتر باشد .
< / السؤال = 8999 > < السؤال = 8999 > ( مسأله 2103 ) هر گاه بين كسانى كه مال را براى آنان وقف كرده‌اند به طورى اختلاف پيدا شود كه اگر مال وقف را نفروشند ، گمان آن برود كه مال يا جانى تلف شود ، مىتوانند آن مال را بفروشند و به مصرفى كه به مقصود وقف كننده نزديكتر است برسانند . و همچنين است اگر واقف شرط كند كه اگر صلاح در فروش وقف باشد بفروشند .
< / السؤال = 8999 > < السؤال = 7125 > ( مسأله 2104 ) خريد و فروش ملكى كه آن را به ديگرى اجاره داده‌اند اشكال ندارد ، ولى استفاده آن ملك در مدت اجاره مال مستأجر است . و اگر خريدار نداند كه آن ملك را اجاره داده‌اند ، يا به گمان اين كه مدت اجاره كم است ملك را خريده باشد ، پس از اطلاع به كيفيت مىتواند معامله خودش را به هم بزند .
< / السؤال = 7125 > < السؤال = 8904 > صيغه خريد و فروش ( مسأله 2105 ) در خريد و فروش لازم نيست صيغه عربى بخوانند ، مثلا اگر فروشنده به فارسى بگويد اين مال را در عوض اين پول فروختم و مشترى بگويد قبول كردم معامله صحيح است ولى خريدار و فروشنده بايد قصد انشاء داشته باشند ، يعنى به گفتن اين دو جمله مقصودشان خريد و فروش باشد .
< / السؤال = 8904 > < السؤال = 8918 > ( مسأله 2106 ) اگر در موقع معامله صيغه نخوانند ، ولى فروشنده در مقابل مالى كه از خريدار مىگيرد ، مال خود را ملك او كند معامله صحيح است و هر دو مالك مىشوند .

361

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 361
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست