responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 311

إسم الكتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 568)


خمس آن را بدهد . ولى اگر احتمال دهد كه مال يكى از آنان است بنابر احتياط واجب بايد به او اطلاع دهد ، و چنانچه معلوم شود مال او نيست ، به كسى كه پيش از او مالك زمين بوده اطلاع دهد ، و به همين ترتيب به تمام كسانى كه پيش از او مالك زمين بوده‌اند خبر دهد و اگر معلوم شود مال هيچ يك آنان نيست ، مال خود او مىشود و بايد خمس آن را بدهد .
< / السؤال = 5157 > < السؤال = 5161 > ( مسأله 1819 ) اگر در ظرفهاى متعددى كه در يك جا دفن شده مالى پيدا كند كه قيمت آنها روى هم 105 مثقال در نقره يا 15 مثقال در طلا باشد ، بايد خمس آن را بدهد . ولى چنانچه در چند جا گنج پيدا كند ، هر كدام آنها كه قيمتش به اين مقدار برسد ، خمس آن واجب است و گنجى كه قيمت آن به اين مقدار نرسيده است خمس ندارد .
< / السؤال = 5161 > < السؤال = 5165 > ( مسأله 1820 ) اگر دو نفر گنجى پيدا كنند كه قيمت آن به 105 مثقال در نقره يا 15 مثقال در طلا برسد ، اگر چه سهم هر يك از آنان به اين مقدار نباشد ، بايد خمس آن را بدهند .
< / السؤال = 5165 > < السؤال = 5163 > ( مسأله 1821 ) اگر كسى حيوانى را از قبيل ماهى بخرد ، و در شكم آن مالى پيدا كند ، اگر چه احتمال دهد كه مال فروشنده است ، لازم نيست به او خبر دهد ، و در حكم منافع كسب است ولى اگر آن حيوان از قبيل چهار پايان باشد لازم است به فروشنده اطلاع دهد و چنانچه او علامت داد مال او است و الا مال پيدا كننده است و در حكم منافع كسب است .
< / السؤال = 5163 > < السؤال = 5180 > 4 - مال حلال مخلوط به حرام ( مسأله 1822 ) اگر مال حلال با مال حرام بطورى مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد ، و صاحب مال حرام و مقدار آن هيچ كدام معلوم نباشد ، و نداند كه مقدار حرام كمتر از خمس است يا زيادتر بايد خمس تمام مال را بدهد و بعد از دادن خمس ، بقيه مال حلال مىشود .
< / السؤال = 5180 > < السؤال = 5181 > ( مسأله 1823 ) اگر مال حلال با حرام مخلوط شود و انسان مقدار حرام

311

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 311
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست