responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 78


نيست ، ولى در حال ناچارى اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه با پارچه طلاباف هم ميت را كفن نكنند مگر در حال ناچارى .
مسأله 581 - كفن كردن با پارچه‌اى كه از پشم يا موى حيوان حرام گوشت تهيه شده ، در حال اختيار جايز نيست ، ولى اگر پوست حيوان حلال گوشت را طورى درست كنند كه به آن جامه گفته شود ، مىشود با آن ميت را كفن كنند و هم چنين اگر كفن از مو و پشم حيوان حلال گوشت باشد اشكال ندارد ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه با اين دو هم كفن ننمايند .
مسأله 582 - اگر كفن ميت به نجاست خود او ، يا به نجاست ديگرى نجس شود ، چنانچه كفن ضايع نمىشود ، بايد مقدار نجس را بشويند يا ببرند ولى اگر در قبر گذاشته باشند بهتر است كه ببرند بلكه اگر بيرون آوردن ميت توهين به او باشد بريدن واجب مىشود و اگر شستن يا بريدن آن ممكن نيست ، در صورتى كه عوض كردن آن ممكن باشد ، بايد عوض نمايند .
مسأله 583 - كسى كه براى حج يا عمره احرام بسته اگر بميرد بايد مثل ديگران كفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشكال ندارد .
مسأله 584 - مستحب است انسان در حال سلامتى ، كفن و سدر و كافور خود را تهيه كند .
احكام حنوط مسأله 585 - بعد از غسل واجب است ميت را حنوط كنند ، يعنى به پيشانى و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى او كافور بمالند . و مستحب است به سر بينى ميت هم كافور بمالند و بايد كافور سائيده و تازه باشد و اگر بواسطه كهنه بودن ، عطر او از بين رفته باشد كافى نيست .
مسأله 586 - مستحب آن است كه اول ، كافور را به پيشانى ميت بمالند ، و در جاهاى ديگر هم ترتيب لازم نيست .
مسأله 587 - بهتر آن است كه ميت را پيش از كفن كردن ، حنوط نمايند اگر چه در بين كفن كردن و بعد از آن هم مانعى ندارد .
مسأله 588 - كسى كه براى حج احرام بسته است ، اگر پيش از تمام كردن سعى بين صفا و مروه بميرد ، حنوط كردن او جايز نيست ، و نيز اگر در احرام عمره پيش از آن كه موى خود را كوتاه كند بميرد نبايد او را حنوط كنند .

78

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست