responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 286


گرفتن ، عيبى پيدا شود ، فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند ، ولى اگر بخواهند تفاوت قيمت بگيرند اشكال دارد .
مسأله 2132 - اگر بعد از معامله عيب مال را بفهمد و فورا معامله را به هم نزند ، ديگر حق به هم زدن معامله را ندارد .
مسأله 2133 - هر گاه بعد از خريدن جنس عيب آن را بفهمد ، اگر چه فروشنده حاضر نباشد مىتواند معامله را به هم بزند .
مسأله 2134 - در چهار صورت اگر خريدار بفهمد مال عيبى دارد نمىتواند معامله را به هم بزند ، يا تفاوت قيمت بگيرد : اول آن كه موقع خريدن ، عيب مال را بداند . دوم به عيب مال راضى شود . سوم در وقت معامله بگويد : اگر مال عيبى داشته باشد ، پس نمىدهم و تفاوت قيمت هم نمىگيرم . چهارم فروشنده در وقت معامله بگويد : اين مال را با هر عيبى كه دارد مىفروشم ، ولى اگر عيبى را معين كند و بگويد مال را با اين عيب مىفروشم و معلوم شود عيب ديگرى هم دارد ، خريدار مىتواند براى عيبى كه فروشنده معين نكرده مال را پس دهد ، يا تفاوت بگيرد .
مسأله 2135 - در سه صورت اگر خريدار بفهمد مال عيبى دارد ، نمىتواند معامله را به هم بزند ، ولى مىتواند تفاوت قيمت بگيرد : اول آن كه بعد از معامله تغييرى در مال بدهد كه مردم بگويند بطورى كه خريدارى و تحويل داده شده باقى نمانده است . دوم بعد از معامله بفهمد مال عيب دارد و فقط حق برگرداندن آن را ساقط كند . سوم بعد از تحويل گرفتن مال ، عيب ديگرى در آن پيدا شود . ولى اگر حيوان معيوبى را بخرد و پيش از گذشتن سه روز ، عيب ديگرى پيدا كند اگر چه آن را تحويل گرفته باشد باز هم مىتواند آن را پس دهد ، و نيز اگر فقط خريدار تا مدتى هم حق به هم زدن معامله را داشته باشد و در آن مدت ، مال عيب ديگرى پيدا كند ، اگر چه آن را تحويل گرفته باشد ، مىتواند معامله را به هم بزند .
مسأله 2136 - اگر انسان مالى داشته باشد كه خودش آن را نديده و ديگرى خصوصيات آن را براى او گفته باشد ، چنانچه او همان خصوصيات را به مشترى بگويد و آن را بفروشد و بعد از فروش بفهمد كه بهتر از آن بوده مىتواند معامله را به هم بزند .
مسائل متفرقه مسأله 2137 - اگر فروشنده قيمت خريد جنس را به مشترى بگويد بايد تمام چيزهائى را كه به واسطه آنها قيمت مال كم يا زياد مىشود بگويد اگر چه به همان قيمت يا

286

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 286
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست