responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 8


احكام آبها مسأله 47 - آب مضاف كه معنى آن گفته شد ، چيز نجس را پاك نمىكند ، وضو و غسل هم با آن باطل است .
مسأله 48 - اگر ذره‌اى نجاست به آب مضاف برسد نجس مىشود ، ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد ، مقدارى كه به چيز نجس رسيده نجس و مقدارى كه بالاتر از آن است پاك مىباشد . مثلا اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند آنچه به دست رسيده نجس و آنچه به دست نرسيده پاك است ، و نيز اگر مثل فواره با فشار از پائين به بالا برود اگر نجاست به بالا برسد پائين نجس نمىشود .
مسأله 49 - اگر آب مضاف نجس طورى با آب كر يا جارى مخلوط شود كه ديگر آب مضاف به آن نگويند پاك مىشود .
مسأله 50 - آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه مثل آب مطلق است ، يعنى چيز نجس را پاك مىكند ، وضو و غسل هم با آن صحيح است . و آبى كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است ، يعنى چيز نجس را پاك نمىكند ، وضو و غسل هم با آن باطل است .
مسأله 51 - آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاك نمىكند ، وضو و غسل هم با آن باطل است ولى اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن نمىشود .
مسأله 52 - آبى كه عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد اگر چه كر يا جارى باشد نجس مىشود . ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب بواسطه نجاستى كه بيرون آنست عوض شود ، مثلا مردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمىشود .
مسأله 53 - آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده ، چنان كه به كر يا جارى متصل شود ، يا باران بر آن ببارد يا باد باران را در آن بريزد ، يا آب باران در موقع باريدن از ناودان در آن جارى شود ، و تغيير آن از بين برود پاك مىشود . ولى بايد آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد .
مسأله 54 - آبى كه براى پاك كردن شيئى نجس شده استعمال مىشود و آن را غساله مىنامند نجس است .
مسأله 55 - آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاك است و آبى كه

8

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست