responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 412


بخت آزمائى مسأله 2867 - بليطهاى بخت آزمائى كه متعارف شده است مىفروشند به مبلغ معينى ، پس از آن با قرعه كشى به اشخاصى كه قرعه به نام آنها بيرون بيايد مبلغ معينى مىدهند ، خريد و فروش آنها جايز نيست و باطل است ، و پولى را كه در مقابل بليط مىگيرند ، حرام است ، و گيرنده ضامن است ، و مبلغى را كه از قرعه كشى بدست مىآيد ، حرام است ، و شخص گيرنده ضامن صاحبان واقعى آن مبلغ است .
مسأله 2868 - فرقى نيست در حرام بودن پول بليط بين آن كه بليط را بخرند يا بليط را بگيرند و پولى بدهند به اميد آن كه قرعه به اسم آنها بيرون بيايد در هر دو صورت پول بليط حرام ، و پولى كه به قرعه دست مىآيد حرام و موجب ضمان است .
مسأله 2869 - اخيرا اسم بليط بخت آزمائى را عوض كرده‌اند و به اسم اعانه ملى بليط را مىدهند ولى عمل ، همان عمل است ، و چون بليط بخت آزمائى مورد اشكال بوده است ، و جمعى از خريد آن خوددارى مىنمودند ، سودجويان اسم را براى اغفال اين دسته عوض نموده ، لكن در عمل فرقى ندارد ، و در اين صورت با تغيير اسم حلال نمىشود ، و پول بليط و پول قرعه حرام و موجب ضمان است .
مسأله 2870 - اگر فرضا يك شركت يا مؤسسه پيدا شود و براى اعانت به مؤسسات خيريه از قبيل بيمارستان يا مدارس اسلامى بليطهائى منتشر كند ، و مردم هم براى اعانت اين مؤسسات مبلغى بدهند ، و آن شركت از مال خودش يا وجوهى كه از انتشار بليط به دست مىآيد ، با اجازه تمام پول دهندگان مبلغى به اشخاصى كه قرعه به نام آنها بيرون مىآيد بدهد مانع ندارد ، لكن اين مجرد فرض است ، و بليطهائى كه اكنون فروخته مىشود ، و قرعه كشيهائى كه اكنون عمل مىشود ، به اين نحو نيست ، و پول بليط و قرعه حرام است .
مسأله 2871 - پول بليطهائى كه به دست شركتها مىآيد ، و پول قرعه كشىها كه به دست اشخاص مىآيد مجهول المالك است ، و اگر مىتوانند صاحبان آنها را پيدا كنند ، بايد به صاحبانش رد كنند ، و اگر نمىشود بايد از طرف صاحبان آن صدقه بدهند ، و احتياط لازم آن است كه از مجتهد جامع الشرايط اجازه بگيرند و صدقه بدهند .
مسأله 2872 - اگر آن كسى كه پول به دستش مىآيد فقير باشد نمىتواند خودش به عنوان صدقه ، از صاحبش بردارد ، بلكه بايد به فقير بدهد بنابر احتياط لازم ، بلكه خالى از قوت نيست .
مسأله 2873 - اگر مال زيادى بدست آورد از قرعه كشى و با فقيرى قرار گذارد كه

412

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 412
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست