responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 333


نزديكى كند با مادرشان زنا نمايد عقد آنان اشكال ندارد .
مسأله 2396 - اگر با زنى غير از عمه و خاله خود زنا كند ، احتياط واجب آن است كه با دختر او ازدواج نكند ، ولى اگر زنى را عقد نمايد و با او نزديكى كند بعد با مادر او زنا كند ، آن زن بر او حرام نمىشود ، و همچنين اگر پيش از آن كه با او نزديكى كند با مادر او زنا نمايد ، ولى در اين صورت احتياط مستحب آن است كه از آن زن جدا شود .
مسأله 2397 - زن مسلمان نمىتواند به عقد كافر در آيد ، مرد مسلمان هم نمىتواند با زنهاى كافره بطور دائم ازدواج كند ولى صيغه كردن زنهاى اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد .
مسأله 2398 - اگر با زنى كه در عده طلاق رجعى است زنا كند آن زن بر او حرام مىشود و اگر با زنى كه در عده متعه ، يا طلاق بائن ، يا عده وفات است زنا كند ، بعدا مىتواند او را عقد نمايد ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد .
مسأله 2399 - اگر با زن بىشوهرى كه در عده نيست زنا كند ، بعدا مىتواند آن زن را براى خود عقد نمايد ، ولى احتياط مستحب آن است كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند بعد او را عقد نمايد ، و همچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند .
مسأله 2400 - اگر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند ، چنانچه مرد و زن ، يا يكى از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام مىشود ، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد .
مسأله 2401 - اگر زنى را براى خود عقد كند و بعد معلوم شود كه در عده بوده چنانچه هيچ كدام نمىدانسته‌اند زن در عده است و نمىدانسته‌اند كه عقد كردن زن در عده حرام است ، در صورتى كه مرد با او نزديكى كرده باشد ، آن زن بر او حرام مىشود .
مسأله 2402 - اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و با او ازدواج كند بايد از او جدا شود و بعدا هم نمىتواند او را براى خود عقد كند .
مسأله 2403 - زن شوهردار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمىشود و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقى باشد ، بهتر است كه شوهر ، او را طلاق دهد ولى بايد مهرش را بدهد .
مسأله 2404 - زنى را كه طلاق داده‌اند و زنى كه صيغه بوده و شوهرش مدت او را بخشيده يا مدتش تمام شده ، چنانچه بعد از مدتى شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم عده شوهر اول تمام بوده يا نه ، بايد به شك خود اعتنا نكند .

333

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 333
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست