responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 172


قضاى سجده و تشهد فراموش شده مسأله 1251 - سجده و تشهدى را كه انسان فراموش كرده و بعد از نماز قضاى آن را بجا مىآورد ، بايد تمام شرايط نماز : مانند پاك بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد .
مسأله 1252 - اگر سجده يا تشهد را چند دفعه فراموش كند ، مثلا يك سجده از ركعت اول و يك سجده از ركعت دوم فراموش نمايد ، بايد بعد از نماز ، قضاى هر دو را با سجده‌هاى سهوى كه براى آنها لازم است بجا آورد ، و لازم نيست معين كند كه قضاى كدام يك آنها است .
مسأله 1253 - اگر يك سجده و تشهد را فراموش كند ، احتياط واجب آن است كه هر كدام را اول فراموش كرده ، اول قضا نمايد . و اگر نداند كدام اول فراموش شده ، بايد احتياطا يك سجده و تشهد و بعد يك سجده ديگر بجا آورد ، يا يك تشهد و يك سجده و بعد يك تشهد ديگر بجا آورد تا يقين كند سجده و تشهد را به ترتيبى كه فراموش كرده قضا نمايد .
مسأله 1254 - اگر به خيال اين كه اول سجده را فراموش كرده ، اول قضاى آن را بجا آورد و بعد از خواندن تشهد يادش بيايد كه اول تشهد را فراموش كرده احتياط واجب آن است كه دوباره سجده را قضا نمايد . و نيز اگر به خيال اين كه اول تشهد را فراموش كرده اول قضاى آن را بجا آورد ، و بعد از سجده يادش بيايد كه اول سجده را فراموش كرده ، بنابر احتياط واجب بايد دوباره تشهد را بخواند .
مسأله 1255 - اگر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد كارى كند كه اگر عمدا يا سهوا در نماز اتفاق بيفتد نماز باطل مىشود ، مثلا پشت به قبله نمايد ، بايد قضاى سجده و تشهد را بجا آورد و نمازش صحيح است .
مسأله 1256 - اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد كه يك سجده از ركعت آخر را فراموش كرده ، بايد قضاى سجده‌اى را كه فراموش كرده بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد چه كارى كه نماز را باطل مىكند كرده باشد يا نه . و اگر تشهد ركعت آخر را فراموش كرده باشد ، بايد قضاى تشهد را بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد .
مسأله 1257 - اگر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد كارى كند كه براى آن سجده سهو واجب مىشود ، مثل آن كه سهوا حرف بزند ، بايد سجده يا تشهد را قضا كند .
مسأله 1258 - اگر نداند كه سجده را فراموش كرده يا تشهد را بايد هر دو را قضا نمايد و هر كدام را اول بجا آورد اشكال ندارد .

172

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست