سؤال : اگر مردى دو زن را كشته باشد و اولياء آنان خواهان قصاص باشند ; بفرماييد : الف ) آيا اولياء خواهان قصاص بايد چيزى به عنوان فاضل ديه بپردازند يا خير ؟ ب ) در صورت لزوم پرداخت ، آيا بايد هر يك از اولياء خواهان قصاص ، مستقلا و جداگانه نصف ديه يك مرد را بدهند يا اين كه نصف ديه يك مرد ، به نسبت اولياء خواهان قصاص تقسيم مىشود ؟ ( مثلا اگر مردى دو زن را كشته است و اولياء هر دو خواهان قصاص هستند ، آيا بايد هر يك از اولياء نصف ديه يك مرد را بدهند يا 41 ديه يك مرد ؟ ) جواب : ( باسمه جلت اسمائه ) آنچه عاجلا به ذهن مىرسد بعد از مراجعه به روايات و كتب فقهيه . ولو اين مسأله بخصوص را در آن ها نيافتم . اين است كه چيزى بر اولياء نيست اگر مشتركا متصدى قتل شوند . ولى اگر ولى يكى از آن دو نفر متصدى قتل شود ، او بايد نصف ديه را باولياء قاتل بدهد . و آن دومى نمىتواند از اولياء جانى نصف ديه را بگيرد ، بلكه همان گونه كه فقهاء در نظائر مسأله فرموده اند ، از بيت المال بايد ديه آن زن پرداخت شود ، لئلا يذهب دم المسلم هدرا . و در مواردى مشابه نيز چند روايت به اين مضمومن وارد شده است والله العالم . ( تاريخ جواب استفتاء : 9 صفر 1419 )