سؤال : 1 - چنانچه اولياء دم در مقام مصالحه قصاص با مبلغى زائد بر ديه ، مقدارى را تقاضا كردند كه پرداخت آن براى قاتل ميسر نيست ; آيا دادگاه مىتواند فرصت محدودى براى اجراى قصاص به اولياء دم بدهد و پس از انقضاى مهلت مذكور و عدم تقاضاى قصاص ، محكوم را لا اقل با اخذ وثيقه آزاد نمايد ؟ 2 - در صورت مثبت بودن جواب ، آيا بايد او را بدون قيد آزاد نمود يا با أخذ وثيقه وقيد ضمانت ؟ 3 - در صورتى كه مقتول داراى ورثه صغير و كبير باشد ، اگر ورثه كبير خواهان قصاص بودند ولى براى استيفاى قصاص قدرت تأمين سهم صغير را نداشتند ، آيا مىتوان قاتل را تا زمان بلوغ صغير ( اگر چه مدت طولانى ) در زندان نگه داشت ؟ در صورت مثبت بودن جواب ، آيا تحمل سال هاى متمادى در زندان ( مثلا 14 سال براى بلوغ فرزند صغير مقتول ) و بعد ، اجراى حكم قصاص از مصاديق تحميل دو جريمه به خاطر يك جرم نيست ؟ جواب : ( باسمه جلت اسمائه ) 1 - بلى دادگاه مىتواند فرصت دهد . 2 - ولى پس از انقضاء مهلت و عدم تقاضاى قصاص بايد آزاد گردد . نهايت اگر كاشف از عفو باشد بدون وثيقه ، و الا با وثيقه جمعا بين الحقين . 3 - و در صورتى كه مقتول داراى ورثه صغير باشد ، مىشود تا زمان بلوغ قصاص را تأخير انداخت ، و در اين كار نه تنها جريمه نيست ، بلكه حفظ حياة او است در اين مدت و اين به نفع او است و مسلما با اين كار راضى است ، و اين خدمت است نه جريمه . ( تاريخ جواب استفتاء : 8 صفر 1419 )