responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 98


دوم ، شرح حال محمد بن حسن بن محمد العطار ، المجتنى : مجلد اول شرح حال على بن محمد بن على . آنچه از اين كتاب بر مىآيد اين است كه الف : ابن طاووس در اينجا و گاهى در موارد ديگر دو اصطلاح مجلد و جزء را على البدل به كار مى برد . ب : شرح حال افراد به ترتيب حروف الفبا بوده است ( گر چه وجود يك على در مجلد اول اشكال ايجاد مى كند ) به استثناى اينكه ( همانطور كه در تاريخ خطيب آمد ) اشخاصى كه نامشان محمد است در آغاز و زنان در پايان تأليف آمده اند ج : كتاب تحصيل مشتمل بر چهار مجلد بوده است . كفعمي در منابع " البلد " ( ص 503 ) و " الجنة " ( ص 773 ) از آن ياد كرده است .
48 . التحصين ل‌ ( يا : في ) ( يا : من ) اسرار ما زاد من اخبار ( يا : على ) كتاب اليقين .
ذريعه 3 / 398 ش 1431 .
مجلسى اين تأليف را در ميان منابع بحار ( 1 / 13 ) ياد كرده است . متن نسخه التحصين كه در مجموعه‌اى در كتابخانه آية الله مرعشى ( ش 4636 ) بوده به توسط محققان اليقين 2 ، با متن اليقين چاپ شده است . اين كتاب مشتمل بر پنچاه و شش روايت در فضيلت امام على [ ع ] است كه تقريبا بطور كامل از كتاب " نور الهدى والمنجى من الردى " از الحسين بن على طاهر احمد الجوابى ( يا : جوانى ) ( زندگى در قرن چهارم ؟ ) ( نك‌ :
فهرست ) گرفته شده است . محققان اليقين 2 بر اين باورند كه تمامى متن كتاب نور الهدى در تحصين درج شده است ( نك‌ : مقدمه اليقين صص 60 - 61 ) آقا بزرگ من گويد ابن طاووس كتاب جوانى را بعد از تأليف اليقين ملاحظه كرده و به دنبال آن تحصين را تأليف و به اليقين ضميمه كرده است . از آنجا كه اليقين ميان سالهاى 659 - 662 تأليف شده ، آقا بزرگ حدس مى زند كه تحصين در نزديكى وفات ابن طاووس تأليف شده و مى تواند آخرين كتاب او باشد گر چه اين گمان ناممكن نيست اما بايد خاطر نشان كرد كه ملاحم هم زمان با تحصين تأليف شده و مى تواند مدتى پس از آن به اتمام رسيده باشد .


. نك‌ : نسخه شماره 4636 مرعشى . م

98

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست