responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 96


نك‌ : بروكلمان ذيل 1 / 912 ش 11 . تأليف اين كتاب كه به عنوان متمم " ابانه " طرح ريزى شده بود در ذى قعده 651 آغاز شده است . ابن طاووس در نظر داشته تا بيش از يك مجلد را بنويسد ( مق‌ : سعد 298 ) اما ظاهرا هدفش محقق نشده است . براى جزئيات بيشتر نك‌ : باب بعدى و نيز " Polemic " Kohlberg . در ذريعه از چند نسخه اين كتاب ياد شده است ( بايد نسخه 4920 مرعشى [ ديده نشده ] را ضميمه كرده . مق‌ مرعشى فهرست نسخه‌هاى خطى كتابخانه آية الله مرعشى ج 13 قم 1365 ش .
صص 107 - 108 ) اما نسخه چاپى ( نجف 1369 ) ياد نشده است . اين چاپ مبتنى بر نسخه ناقصى است . كه درباره آن نسخه توضيحاتى بدست داده نشده است ( مق‌ :
سعد 298 ) نقلهايى از سعد كه در ذريعه آمده بعضا با عبارات سعد چاپى متفاوت است ( نك‌ : مث‌ - › آى القران المنزله ، - › كتاب تفسير القرآن و تاويله ) در فهرست ( بعدى ما از منابع ابن طاووس ) همه ارجاعات به ص 5 - 25 سعد . مربوط به فهرست مطالبى است كه ابن طاووس در صفحات آغازين سعد آورده است . ( در سعد 22 سقطى در فهرست مطالب وجود دارد كه مربوط به تأليفاتى است كه در سعد 252 - 260 آمده است . ) سعد يكى از تأليفاتى است كه مورد استفاده مستدرك قرار گرفته است . اما در وسائل حر عاملي از آن استفاده نشده است ( نك‌ : مستدرك چ سنگى 3 / 370 ) .
45 . ( * * ) شرح نهج البلاغه ذريعه 14 / 140 ش 1982 اين عنوان در كنتورى ( ص 359 ش 2017 ) و از آنجا در مستدرك ( چ سنگى 3 / 514 ) آمده است . محققين اليقين 2 ( ص 104 ) مى گويند : اين تأليف در چند نسخه موجود است اما جزئيات بيشترى از آن بدست نمى دهند . كنتورى نيز منبع خود را بيان نمى كند . بنابر اين اظهارى درباره اينكه اين كتاب باقى مانده است يا نه ، تا بدست آمدن


. نسخه چاپى علاوه سقط ها و اختلاف قرائت ، چهار برگ از انتهاى نسخه مرعشى را ندارد . در آغاز اين نسخه وقفنامه‌اى از علامه مجلسى آمده و در انتهاى آن گفته شده با نسخه‌اى مقابله شده كه آن نسخه با نسخه‌اى به خط مؤلف مقابله شده بوده است . م

96

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست