responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 613

{{(آیه):نَفْساً إِلَّا وُسْعَها}}

{{صورتی:«وُسْع»}} از نظر لغت به معناى گشايش و قدرت است، بنابراين، آيه، اين حقيقت عقلى را تأييد مى‌كند، كه وظايف و تكاليف الهى هيچ گاه بالاتر از ميزان قدرت و توانايى افراد نيست. [1]

'''وَسَق:'''

{{(آیه):وَاللَّيْلِ وَ مَا وَسَقَ}}

{{صورتی:«وَسَق»}} به معناى جمع كردن پراكنده‌هاست،{{صورتی: «وَسَق»}} (بر وزن غضب) به معناى يك بار شتر يا شصت صاع كه هر صاع نزديك به سه كيلو است نيز آمده، كه آن هم به خاطر مجتمع بودن آن است. [2]

'''وسواس:'''

{{(آیه):وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ}}

واژه‌{{صورتی: «وسواس»}} به گفته «راغب» در «مفردات»: در اصل، صداى آهسته‌اى است كه از به هم خوردن زينت آلات برمى‌خيزد! سپس، به هر صداى آهسته گفته شده، و بعد از آن به خطورات و افكار بد و نامطلوبى كه در دل و جان انسان پيدا مى‌شود، و شبيه صداى آهسته‌اى است كه در گوش فرو مى‌خوانند، اطلاق گرديده.

{{صورتی:«وسواس»}} معناى مصدرى دارد، ولى گاهى به معناى «فاعل» (وسوسه‌گر) نيز مى‌آيد، و در آيه مورد بحث به همين معناست. [3]

'''وسوسه:'''

{{(آیه):فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ}}

{{صورتی:«وسوسه»}} در اصل، به معناى صداى بسيار آهسته است، سپس به خطور مطالب بد و افكار بى‌اساس به ذهن، گفته شده، اعم از اين كه از درون خود انسان بجوشد و يا كسى از بيرون، عامل آن شود. [4]

'''وَسِيلَة:'''

{{(آیه):وَابْتَغُوآ إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ}}

{{صورتی:«وَسِيلَة»}} در اصل به معناى تقرّب جستن و يا چيزى كه باعث تقرّب به ديگرى از روى علاقه و رغبت مى‌شود، مى‌باشد.

بنابراين، وسيله در آيه فوق معناى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مى‌شود، شامل مى‌گردد كه مهم‌ترين آنها، ايمان به خدا و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا- اعم از انفاق‌هاى پنهانى و آشكار- و همچنين هر كار نيك و خير مى‌باشد. [5]

'''وَصَّلْنَا:'''

{{(آیه):وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ}}

{{صورتی:«وَصَّلْنَا»}} از مادّه‌{{صورتی: «وصل»}} به معناى ارتباط دادن و متصل كردن است و چون به باب‌{{صورتی: «تفعيل»}} رفته، معناى كثرت و تأكيد نيز از آن استفاده مى‌شود. [6]

'''وصيت:'''

{{(آیه):وَ وَصَّيْنَا الإِنْسانَ}}

{{صورتی:«وصيت»}} و{{صورتی: «توصيه»}} به معناى مطلق سفارش است، و مفهوم آن منحصر به سفارش‌هاى مربوط به ما بعد از مرگ نيست، لذا جمعى در اينجا آن را به معناى «امر و دستور و فرمان»، تفسير كرده‌اند. [7]

'''وَصِيْد:'''

{{(آیه):ذِراعَيْهِ بِالْوَصيدِ}}

{{صورتی:«وَصِيْد»}} چنان كه‌{{صورتی: «راغب»}} در كتاب «مفردات» مى‌گويد: در اصل به معناى اطاق و انبارى است كه در كوهستان براى ذخيره اموال ايجاد مى‌كنند، و در اينجا به معناى دهانه غار است. [8]

'''وصيله:'''

{{(آیه):سآئِبَةٍ وَ لا وَصيلَةٍ}}

{{صورتی:«وصيله»}} از مادّه‌{{صورتی: «وَصْل»}}، به گوسفندى مى‌گفتند كه: هفت بار فرزند مى‌آورد و به روايتى به گوسفندى مى‌گفتند: كه دوقلو مى‌زاييد (از مادّه «وصل» به معناى به هم پيوستگى است) كشتن چنان گوسفندى را نيز حرام مى‌دانستند. [9]

[1]سوره بقره: 286؛[https://lib.eshia.ir/27575/2/467/%%% مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج2، ص467.]

[2]سوره انشقاق: 17؛[https://lib.eshia.ir/27575/26/327/وَسَق مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج26، ص327.]

[3]سوره ق: 16؛[https://lib.eshia.ir/27575/22/253/وسواس مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج22، ص253.]؛سوره ناس: 4؛[https://lib.eshia.ir/27575/27/507/وسواس مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج27، ص507.]

[4]سوره طه: 120؛[https://lib.eshia.ir/27575/13/352/وسوسه مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج13، ص352.]

[5]سوره مائده: 35؛[https://lib.eshia.ir/27575/4/464/وَسِيلَة مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج4، ص464.]

[6]سوره قصص: 51؛[https://lib.eshia.ir/27575/16/122/وَصَّلْنَا مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج16، ص122.]

[7]سوره احقاف: 15؛[https://lib.eshia.ir/27575/21/341/وصيت مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج21، ص341.]

[8]سوره كهف: 18؛[https://lib.eshia.ir/27575/12/406/وَصِيْد مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج12، ص406.]

[9]سوره مائده: 103؛[https://lib.eshia.ir/27575/5/131/وصيله مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج5، ص131.]؛سوره يونس: 59؛[https://lib.eshia.ir/27575/8/398/وصيله مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج8، ص398.]

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 613
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست